بازاریابی افقی، منصه ظهور خلاقیت هاست.

 

چراکه در این سیستم بازاریابی، بخشهای گوناگون، نه در طول و بلکه در عرض یکدیگر قرار میگیرند .

 

دراینحالت، برخلاف بازاریابی عمودی، تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش، ارکان بازاریابی محسوب نمی‌شوند.

 

بلکه بحث بر سر دو شرکت مجزا ست که معمولا از هر لحاظ هم سطح بوده و زمینه فعالیت آنها در نگاه اول، نه تنها شباهتی ندارد، گاها کاملا متفاوت بوده و گویی در دو سیاره مختلف سیر میکنند.

 

همکاری این دو یا چند شرکت، اگر غیر ممکن نباشد، بسیار بعید به نظر میرسد و تنها از رهگذر خلاقیت امکان‌پذیر خواهد بود .

 

به عنوان مثال، مک دونالد که بزرگترین تامین کننده غذای آماده در جهان میباشد، چه قرابت و یا شراکتی میتواند با سینوپک که بزرگترین خرده فروش بنزین و مالک 30,000 پمپ بنزین در چین است، داشته باشد؟

 

اما در کمال تعجب این شراکت پر سود برقرار شده است .

 

مک دونالد، در پمپ بنزین‌های سینوپک، رستوران‌های خود را دایر نموده و از این رهگذر به بازار چین هرچه بیشتر نفوذ نموده است. در مقابل، رانندگان گرسنه چینی ، پمپ بنزین‌های سینوپک را برای رفع جوع و البته زدن بنزین انتخاب می‌نمایند.

 

در مثال دیگر، شرکت نستله با کوکاکولا، شرکت مشترکی با نام Beverage Partners Worldwide را تاسیس نمودند که هدف آن، فروش قهوه فوری، چای و سایر اقلام مشابه در بیش از 40 کشور دنیا بوده است .

 

آورده کوکاکولا در این مشارکت، تجربه غنی بازاریابی محصولات نوشیدنی در سراسر دنیا و آورده نستله نیز، برندهای قدرتمند این شرکت در زمینه قهوه و چای یعنی نسکافه و نس تی ، بوده است .

بهرحال به نظر میرسد، جای بازاریابی افقی به شدت در داخل کشور عزیزمان خالی میباشد و امید است تا صنایع گوناگون، از این مدلهای موفق، نهایت استفاده را بعمل آورند.

 

این گزینه‌ها، به خصوص در شرایط رکود و اوضاع نامناسب اقتصادی، اهمیت دوچندانی خواهند داشت.

 

برای مطالعه سایر نوشته‌ها، به

وبلاگ اینجانب مراجعه فرمایید.‌


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها